Kore'de Dijital Listeler / Nelerdir? Nasıl İşlerler?


Bilirsiniz, K-Pop akımına katıldığınızda bazı şeyler sizlere yeni gelir ve anlamada güçlük çekersiniz. Bunlardan biri de çok karıştırılan,  halen herkes tarafından tam olarak bilinmeyen dijital listeler. Roof hits? All kill? Perfect all-kill? Bunların hepsine yazının en altında belirttiğim siteden alıp çevirdiğim yazıyla açıklık getireceğimi umuyorum.

İyi okumalar!


1.) BAŞLICA DİJİTAL MÜZİK PLATFORMU


      > MELON



MelOn Güney Kore'nin en büyük ve popüler müzik servisidir. KPop hayranlarının en fazla dikkat ettiği ve önemsediği bu platform, 28 milyon yerli kullanıcıya (ve artı olarak deniz aşırı ülkelerde ki hayranların gruplarını desteklemek için açtıkları hesaplar) sahip. Ve Güney Kore'nin nüfusunun 50 milyon olduğunu hesaba katarsak, MelOn'u ülkenin yarısının kullandığı bir uygulama olarak tabirleyebiliriz.

MelOn adının nereden geldiğini sorguluyorsanız, söyleyelim. "Melody On"'dan geliyor. Kısaltılmışını ise "MelOn" şeklinde yapmışlar. Yani neden bir insan uygulamaya bir meyvenin adını koyar diye düşündüyseniz, artık düşünmezsiniz.

2.) DİĞER MÜZİK PLATFORMLARI


      > GENIE, BUGS MUSIC, OLLEH MUSIC, SORIBADA, NAVER, MONKEY3

Genie, Güney Kore'nin ikinci büyük müzik servisidir.
Not: SM Entertainment ile ortaklardır. (Lee Soo Man muhtemelen şirket altında ki popüler grubu Girls Generation'ın hit şarkısının adıyla aynı olmasından hoşnuttur.)


Bazenleri her müzik platformunda yayınlanmayan şarkılar oluyor. Mesela King of Masked Singer programından kaydedilen şarkılar sadece Bugs Music'te yayınlanıyor. Bu yüzden hiçbir zaman all-kill yapamıyorlar, ama bazen de neden bazı şarkıların büyük platformda #1 olup diğer platformlarda olmadığını açıklayabiliyor.

Diğer zamanlar, listeler işte bu kadar çocuksu. Alttaki kategoridekiler gibi.


2. a) INSTIZ ICHART'DAN KALDIRILANLAR


       > CYWORLD, DAUM MUSIC

Bu ikili, cidden faciaydı. Gösterdikleri her şey tutarsızdı, Kore'de küçük bir dinleyici kitlesine sahip olduklarından dolayı, bize şarkıyı halkın ne kadar sevip sevmediğini, şarkının ne kadar hit olup olmadığı hakkında yararlı bir bilgi vermiyorlardı.

Ek Bilgi: 2011'de SM Entertainment ile Cyworld'ün arasında sorun çıkmıştı. Bu yüzden Cyworld, SM Entertainment'tan gelen şarkıları yayınlamıyordu. Bu yüzden SM şarkıları 2011'den bu yana şansı olmadığı için hiç PAK (Perfect all-kill) yapamadı. Ama 2015'te Cyworld'un Instiz'den silinmesiyle birlikte artık yolları açık.

3. DİJİTAL LİSTE TOPLAYICILARI


      > INSTIZ ICHART

ICHART, Güney Kore'nin tüm müzik listelerindeki gerçek zamanlı skorları her yarım saatte bir araya getirir. Twitter'da hesabına buradan göz atabilirsiniz.

Şimdi kısaca bir tanımlama yaptığımıza göre, gelelim en yanıltıcı kısma: All-Kill'leri birbirlerinden ayırmak. Sosyal medyada biri bir ünlü için "all kill yaptı" dediğinde hepimiz farklı şeyler anlarız, veya bazılarımız henüz ayrımı bilmediğinden bir yorum yapamaz.
All kill? Real Time All Kill? Perfect All Kill? İşte bu ayrımı yapmak aşağıda vereceğim listelerle daha kolay bir hale gelecek.

Not: Sadece AK ve PK (diğer bir deyişle CAK *certified all kill* ve PAK *perfect all kill*) Instiz tarafından sertifikalıdır. Ama "real-time all kill" elde etmekte büyük bir başarı!


REAL TIME ALL KILL
Gerçek zamanlı listelerin hepsinde #1 numara



CERTIFIED ALL KILL
 Gerçek zamanlı listeler ve günlük listelerin hepsinde #1 numara




PERFECT ALL KILL
Haftalık liste dahil mümkün olabilecek tüm listelerde; 
(gerçek zamanlı ve günlük) #1 numara




      > GAON DİJİTAL LİSTESİ

Sonunda Gaon listelerine geldik. Bu site, tüm Kore müzik servislerinden aldığı dijital sıralamaları, indirme sayıları ve dinlenmeleri haftalık, aylık ve yıllık olarak toplayan bir platformdur. Bu platform sayesinde, istediğimiz şarkının kısa süreli real-time performansından sonra listelerdeki ömrünü görebiliyoruz.



4. KPOP'TA DİJİTAL BAŞARI


      > KADIN IDOLLER

Kız grupları her zaman dijital başarıda daha iyi olmuştur. Hatta 3 Büyük (SM, YG, JYP) içerisinde olmayan kız grupları, örneğin SISTAR, T-ara, GFriend, Apink, Mamamoo ve EXID birbirinden farklı all-kill elde etmişlerdir.

      > ERKEK IDOLLER

Bunun yanı sıra, erkek grupları kız gruplarına kıyasla dijitalde pek iyi değildir. Örneğin SM'in erkek gruplarından TVXQ ve Super Junior'ın fiziksel albümlerinin hemen satılmasına rağmen, aynı başarıyı dijitalde yakalayamadılar.

Tabii her erkek grubu için genellemek yanlış olur. Block B, Highlight ve Bigbang gibi gruplar dijitalde güçlü. Bigbang zaten belli; G-Dragon'ın varlığı bile çoğu idolü gölgede bırakıyor. SM grupları SHINee ve EXO'da SM'in erkek grupları için dijital lanetini kırarak güzel bir şekilde listelerde başarılarını gösterdi.


Böylelikle bir yazının sonuna daha gelmiş bulunuyoruz! Umuyorum ki bu yazının sizlere bir yararı olmuştur. Eğer merak ettiğiniz bir şey varsa, yorum bırakmaktan çekinmeyin.


ÇEVİRİ: NIGHTOFAMELODY
Orjinal: blog.onehallyu

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.